BAŞA DÖN

“Cumhurbaşkanına Sorun” Soru Cevap Yazılım Platformu

CB Sorun

Cumhurbaşkanlığı, “Cumhurbaşkanına Sorun” CBSorun projesinde “KolayPortal XL Soru Cevap” Yazılım Platformunu kullanıyor.

CBSorun projesinin yazılım altyapısı birçok özellik barındırmaktadır. Projenin ilerleyen dönemlerinde ziyaretçilerin beklentilerine göre yenilenip, geliştirilmesine devam edilecektir.

Projenin teknik altyapısının kuvvetinin yanında asıl etkisi Halkla İlişkiler yani Cumhur ile Başkan arasında iletişimi kuvvetlendirmesi tarafında olduğunu düşünüyorum.

Özellikle Sosyal Medya’yı etkin kullanan Köşk Ekibi, soru-cevap projesiyle Cumhur-Başkan arasındaki iletişimi iki yönlü interaktivite katarak ileri bir noktaya taşımıştır.

Daha önceleri Kamu’da özellikle “E-Belediyecilik” alanında yaptığımız projelerde kullanmak üzere 2005’li yıllarda firmamızda geliştirdiğimiz, broşür haline dönüştürdüğümüz “Halka Açık, Halkla birlikte…” sloganı bu projeyle tam yerini buldu.

Bunca yıl yerel yönetimlerde anlatmaya çalıştığımız teknolojinin yumuşak elinin iletişime faydalı olacağı CBSorun projesinde görmüş olduk.

Böyle zorlu ve gerçekten yoğun emek gerektiren projeyi hayata geçirdikleri için Cumhurbaşkanlığı Kurumsal İletişim Başkanlığı ve Bilişim Teknolojileri Başkanlığı ekibini tebrik ederim.

Aynı zamanda yazılım altyapısını geliştiren ve olası sorunlarda hızlı cevap veren Erkyazılım çalışma arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.

Cumhurbaşkanına sorun hakkında detaylı bilgi için:

http://www.tccb.gov.tr/haberler/170/81924/vatandas-aracisiz-sordu-cumhurbaskani-gul-cevapladi.html

http://cbsorun.tccb.gov.tr/

 

KolayPortal XL Soru Cevap Platformu'nun kullanıldığı diğer projeler:

- bisorusor.com, Web 2.0 Portali, 2008 yılında Erkyazılım'ın internet girişimi olarak kurulmuştur. "Soru sor, Cevap ver, Bilgeliğini konuştur."

Projeyi incelemek için:

http://bisorusor.com/

- incehesap.com, Eticaret Portali Ürün Soru-Cevap,  Oksid Bilişim tarafından yönetilen sitede ziyaretçiler ürünlerle ilgili soru sorup, cevap vermekte, aynı zamanda para puan kazanmaktadır. İncehesap Soru-Cevap bisorusor.com ile entegredir.

Projeyi incelemek için:

http://www.incehesap.com/samsung_dfm_es28_120-828-17372.html#Questions

http://www.incehesap.com/uyesorulari/12012011593729853184720.html

http://www.incehesap.com/cevap/samsung_dfm_es28_120_mp_digital_fotograf_makinesi_siyah-17372-1264310.html


Celal Bayarın tapusu Köşkten çıktı

Cumhurbaşkanlığında dijitalleştirme projesi kapsamında birçok belge hassas işlemlerden geçirilip dijital ortama aktarılıyor.

Projeyle ilgili basında çıkan haberlerden birini sizinle paylaşmak isterim.

 

Haber; Radikal gazetesine ait.

Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri İsen, tapu belgelerini Bayar ın torununa takdim etti.

ANKARA- Cumhurbaşkanlığı arşivlerinin dijital ortama aktarılması, Köşk’te ‘51 yıldır bekleyen bir tapuyu’ da gerçek sahipleriyle buluşturdu. Arşiv taramasında ortaya çıkarılan ve 3. Cumhurbaşkanı Celal Bayar’a ait olduğu belirlenen tapu belgeleri, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Mustafa İsen tarafından Bayar’ın torunu Emine Gürsoy Naskali’ye takdim edildi. Naskali, tapunun Celal Bayar Köşkü olarak bilinen Ankara Atatürk Bulvarı’ndaki 2 katlı eve ait olduğunu belirterek, “Yeni bir yere ait sürpriz bir tapu değil. 27 Mayıs sonrası malum şartlar altında Köşk’ten ayrıldıkları için alamadıkları tapu” dedi. 
İsen, Cumhurbaşkanlığı arşivinin dijital ortama geçirilmesi çalışmaları sırasında buldukları bir dosyanın içinde Bayar’a ait kişisel tapu belgelerinin yer aldığını söyledi. 
Tapuların hikâyesini Bayar’ın torunu Naskali, Radikal’e anlattı. Kendilerine aktarılan tapuların Ankara Atatürk Bulvarı’nda bulunan ve Celal Bayar Köşkü olarak bilinen 2 katlı eve ait olduğunu belirten Naskali, “Anneannemle dedemin evine ait tapular. Zaten biz o evi devrettik. Bizim için bilinmeyen bir yere ait bir tapu değil. 27 Mayıs’ta malum şartlar altında Köşk’ten ayrıldıkları için orada kalmış” diye konuştu. Naskali, Atatürk Bulvarı’ndaki Celal Bayar Köşkü’nün yapılış hikâyesini de anlattı. Bayar ve eşi Reşide Bayar’ın Ankara’ya ilk geldiklerinde Keçiören’de bir evde kaldıklarını anlatan Naskali, Celal Bayar’ın Keçiören’den Çankaya’ya gidiş-gelişleri sırasında atların dinlenebilmesi için evin bulunduğu arsayı satın aldığını söyledi. Daha sonrasında ise yaşamak için bir ev fikrinin oluştuğunu belirten Naskali, “Anneannem yaşamak için 2 katlı bir ev istiyor ve Etnografya Müzesi’nin mimarı Arif Hikmet Koyunoğlu’na gidiliyor” diye konuştu. 

3 milyon evrak var
Bir süredir devam eden Köşk arşivlerinin dijital ortama aktarılması kapsamında, Cumhurbaşkanlığı’nda hummalı bir çalışma sürdürülüyor. 20 kişilik bir ekip, 3 milyon evrakı teker teker inceleyerek dijital ortama geçiriyor. Çalışmalar sırasında gerekli oldukça dışarıdan uzmanların bilgisi ve görüşüne de başvuruluyor.


Birlikte Çalışma ve Uzun Süreli Sadakat Takdir Edilmeli.

2011 yılını, Çamlıca  ofisimizde, “Birlikte 10 Yıl” kokteyli ile uğurladık.

Erkyazılım yöneticileri ve çalışanlarının katıldığı kokteylde, firmamızda 3 ve 5 yılını doldurmuş, istikrar abidesi çalışma arkadaşlarımıza "Uzun Süreli Sadakat" ödüllerini takdim etmiş olduk.

Erkyazılım olarak, şirket kültürünü almış, eğitim verilmiş ve ekip ruhuna katkısı olan çalışanlarımızın kariyer plânlarını şirket bünyesinde yapmalarını destekliyoruz.

Çalışanların iş değiştirme nedenlerinin çoğunlukla mesleki tatmin ve ücret tatminsizliği olduğunu düşünecek olursak, bu konuda çalışanlarımızın gelişimlerini sağlayarak ve ölçülebilir ücret politikaları uygulayarak kurum kültürünün aynı ekiple devamlılığını hedefliyoruz.

Çünkü Erkyazılım olarak, personel değiştirmenin maliyetinin, çalışanı mutlu etmekten daha yüksek olduğuna inanıyoruz.   Özellikle yazılım geliştirme departmanlarında iş değiştirme sıklığının yüksek olduğu bilişim sektöründe, istikrarlı çalışılabilen bir firma olmanın mutluluğu ve özgüveniyle yeni 10 yıllarda kendimizi görebiliyor ve daha büyük bir firma olarak, müşterilerimize hizmet vermek istiyoruz.

Erkyazılım İstikrar Ödülleri


Çalışmalarımızda dikkat ettiklerimiz

Blog'da daha önce bir kaç yazı da geçen çeviklik [1],[2] iş üretmemizi ciddi manada etkiliyor. Hızlı kararlar alıp, sıkı takipçisi olabiliyoruz. Ekip içinde nelere dikkat ettiğimize dair kısa bir eposta yazarken alttaki yazı ortaya çıktı. Nelere dikkat ediyoruz, nasıl çalışıyoruz? diye merak edenler için bir kaç ipucu içeriyor.

Projelerimiz kişiye bağımlı olarak gitmiyor, kişiler projelere bağımlı gidiyor. Yani her hangi birimiz herhangi bir projede modifikasyon / geliştirme yapabiliyoruz. Bu bakımdan, yeni bir ek kod yazmadan önce mutlaka ve mutlaka var olan iş parçacığı inceleniyor, mantıksız bile gelse o kodu yazan arkadaşın ne yapmak istediği / yaptığı analiz edildikten sonra geliştirme yapılıyor. Anlaşılmayan noktayı ilgili kişilere soruyoruz.

Yaptığımız çalışmaları önce kendimiz test ediyoruz. Bir link dahi koysak bu link çalışıyor mu çalışmıyormu kontrol ediyoruz. Kendi arkamızı başkasına toplatmamak için elimizden gelen gayreti gösteriyoruz. Bu konuda bazen kaçaklar olsa da günden güne daha iyiye gidiyoruz.

Çalışmalarımıza özen gösteriyoruz. Yaptığımız ufak bir iş dahi olsa, küçük bir pencereden değil, daha geniş bir perspektiften bakmaya çalışıyoruz. İstenilen işi yapmaya başlamadan önce daha sonradan oluşabilecek ihtiyaçları göz önünde bulunduruyoruz.

Hiç değer atanmadığını bildiğimiz bir değişken dahi silerken düşünüyor, emin oluyoruz. Yapacağımız işle bir ilgisi yoksa hiç bir yeri ellemiyor, mıncıklamıyoruz. En iyi kod çalışan koddur felsefesini uyguluyoruz. Fakat bu görülen hataları not etmediğimiz ve ilgilisine bir iş (case) veya bir kod inceleme kalemi (code review) olarak dönmeyeceği anlamına gelmiyor.

Ayarların saklandığı dosyalara yeni değer (value) eklenmedikçe ne commit ediyor ne de push ediyoruz. Herkesin kendine göre db, url vb. gibi ayarları bulunuyor. Eski konfig değerlerine getirmek can sıktığı gibi ekstra uğraşmamız iş kaybına sebep oluyor.

İş takip sistemine ve kod versiyonlama & koruma sistemine (revision control) sonuna kadar bağlı kalıyoruz. İşlerimizi sistemden alıyor, sistem dışı gelenleri sisteme giriyor (takip.erkyazilim.com.tr) ve çalışmalarımızı oradan takip ediyoruz. Kodlarımızı düzenli olarak gönderiyor (push), gönderirken de ilgili iş kalemini (Case ID) veya açıklamasını eklemeyi ihmal etmiyoruz.  Aynı projede farklı kalemlerde uğraştığımızda herkes kendi kalemini gönderiyor (commit & push) ve bir çakışma varsa diğer parçalar ile birleştirmeye (pull & update & merge & push) erinmiyoruz.

Yaptığımız bir işte mutlaka ve mutlaka başka arkadaşın görüşünü alıyoruz. Tek başımıza karar vermeyip, bir birimizin tecrübelerinden faydalanıyoruz. XP denen şeye inanıyor, yeri geldiğinde diğer bir gözün ne kadar başarılı bir şekilde sorunları görüp kolayca çözdüğünü unutmuyoruz.

İşlerin her aşamasında anlamadığımız, takıldığımız konularda bir birimize soru sormaktan çekinmiyoruz. Hiç birimiz soru sorduğumuz için diğerine kızmıyor. Sadece zamanlaması kötü olduğunda üf püf ediyoruz ama mutlaka cevaplıyoruz. :)


Yazılım üretiminden fatura kesimine bir iş akışı modeli

Yazılım firması olsak da bazı işlerimizi dış ürünler kullanarak yapıyoruz. Böylelikle hem tekerleği yeniden keşfetmek ile zaman kaybetmiyor hem de işimizi uzmanlara teslim ediyoruz. Usta olabilmek önemli. İşimizi en severek teslim ettiğimiz yazılımlardan birisi Fogbugz, biz ona kısaca Takip diyoruz.

Yaklaşık 3 yıldır Erkyazılım bünyesinde uyguladığımız bir işleri kategorize etme yöntemi var. Bu sayede önümüze gelen işleri Takip sistemimizde sınıflandırıyor ve müşterilerimize en güzel hizmeti üretmeye çalışıyoruz. (Takip yokken günlük eposta raporlarında bunları tutuyor ve takip ediyorduk, illa bir sisteminiz olması gerekmiyor, sistematiğinizin olması önemli)

Üretimi yeni proje, garanti, bakım ve geliştirme olarak sınıflara ayırdık. Gelen her iş kalemi bunlardan birisine giriyor ve orada hata, özellik, araştırma gibi alt kademelere indirgeniyor.

Yeni proje: Satış tarafından gerçekleştirilmiş, paket halinde satılmış, kapsamı belli (x firması y projesi, y projesinin mobili vb.) üretim süreçlerini kapsıyor.

Garanti kapsamı: Yeni almış olduğumuz bir işin proje kapsamında yapılmasını taahhüt edip yaptığımız işleri koyduğumuz kategori. İşler nitelik açısından bakım kapsamı ile aynı olmakla beraber, garanti ve bakım arasındaki fark, garantini kapsamının sadece sözleşmedeki garanti sürecini kapsaması. (Garanti süresi müşteriden müşteriye  değişiklik arz edebiliyor ama genellikle  1 yıldır.)

Bakım kapsamı: Bakım, garanti sonrası yapılan ve programlarımızdaki bize bakan bazı şeylerin düzeltilmesi, yeni sürüm yüklenmesi vb. sürecine verdiğimiz isim. Burada iki durum söz konusu. Eğer bakım anlaşması yapılmış ise müşteriye ücretlendirme yapılmıyor. Eğer bakım anlaşması yapılmadı ise, şu kadar süre bakım yaptık diye aynı geliştirmedeki gibi dönemsel fatura kesiliyor. Bu yüzden neyin bakım neyin, geliştirme olduğu oldukça önemli.

Geliştirme kapsamı: Adı üstünde olan "geliştirme" var olan projeye yeni modüller/özellikler eklemek,  yani daha önceden olmayan değişiklikler ile ortaya çıkan işleri ve bunların sürecini kapsıyor. Bu kalemdeki her çalışma adam/saat bazında ücretlendiriliyor.

Küçük bir teşekkür: Her nekadar akıllı bir yazılım bizlere yardımcı olsa da, bunları derleyip toparlayan, son rapor hallerini yönetim ve müşterilerimiz ile paylaşan birisine her zaman ihtiyaç var. Bu işi bizde yürüten muhasebe yöneticimiz Bayram Çotur'a buradan kocaman bir teşekkür gönderiyorum :)