BAŞA DÖN

Insan'ı tanımak ve Pazarlama Teknolojileri

Insanı modellemek gerekseydi, en uygun model hangisi olurdu dersiniz?

Yaklaşık 3 yıl önce katıldığım bir pazarlama seminerinde batılı pazarlamacıların insanı bir at arabasına benzeterek modellediklerini dinlemiştim.

Gerçektende insan ve at arabası arasında nasıl bir benzeşme var. Detaylara indigimizde çok güzel bir modelleme yapıldığını görüyoruz.

At arabası nelerder oluşur; Önünde 2 adet at, araba aksamı, şoför, arkada oturan efendi olarak özetlersek  atlar: birisi cismani arzular diğeri şehevi arzuları, araba aksamı: insan vucudu, şoför:akıl, arkada oturan efendi: ruh olarak tarif ediliyor.

At arabasını şoför ve ruh yönetmiyor ve kendi halinde ilerliyorsa insan demekki herşeyi öndeki atlara teslim etmiş demektir.

Çoğu pazarlamacının en sevdiği hedef kitle bu tür insanlardan oluşan kitledir. Hatta pazarlamacılardan bazıları işin kolayına kaçarak bu iki atı devamlı yemlemek için uğraşır. Şoförden habersiz, efendinin ruhu duymadan atlara yemler verilir. At o hale gelirki artık verilen her türlü yemi yemek istemez, şımarır ve TOM olur. peki TOM nedir? Tatmin Olmayan Müşteri'ye TOM denir.

Asıl zor olan pazarlama şoförün ve efendininde işin içinde olduğu uzun vadeli kalıcı ilişkiler kurabilmektir.


İşletmelerdeki Gizli Hazineler - İş İlişkileri Sermayesi

Entellektüel sermayeyi anlamaya ve yeni ekonomi kurallarına göre tekrar yorumlamaya çalışıyorum. İşletmelerdeki değerler zincirinin herbiri için konuşulacak çok şey var.

- Nakit Sermaye
- İnsan Sermayesi
- İş Bilgisi Tecrübe
- İş İlişkileri Sermayesi (Müşteri, Tedarikçi, Çalışan vb.)
- Üretilen Değerler (Üründen ziyade algı değerleri: marka, patent, işletme içindeki yazılmayan ama varolan değerler)
- İş yapış ve yönetim metodolojileri

İş İlişkileri sermayesi genelde aklımıza müşterilerimiz, arkadaşlarımız, işortaklarımız vs. gelir. Internet ve özellikle Web2.0 bu kavramları açacak ve dahada genişletecek yeni imkanlar sunuyor. Son zamanlarda Internet Oscarı (Webby) almaya hak kazanmış aktif olarak kullandığım İlişki sermayemi kuvvetlendirecek web2.0 servislerinden Linkedin'dan bahsetmek istiyorum.

Linkedin gerçektende doğru kurgulanmış, paylaşım seviyesi oldukça yüksek İş İlişki servislerinin en iyilerinden diyebilirim. Linkedin ne tür avantajlar sunuyor:
- Aynı uzmanlık konusu etrafında dünyadaki profesyonellerle bağlantılar kurabiliyorsunuz
- Mezun olduğunuz okuldaki arkadaşlarınıza ulaşma imkanı veriyor.
- Grup servisiyle uluslararası gelişmelerden haberdar oluyorsunuz
- Soru/Cevap servisiyle bilgi paylaşımı sunuyor
- Istediginiz uluslararası firmaların üstdüzey yetkilileri ile bağlantıya geçebiliyorsunuz
- Arkadaşımın arkadaşı kavramıyla 2. ve 3. derece ilişki kurabileceğiniz kişileri çok kolay bir şekilde sorgulayabiliyorsunuz
- Bağlantıda olduğunuz kişilerin yeni iş bağlantılarından kolaylıkla haberdar olabiliyorsunuz.
...

Aslında bu tür servisleri veren xing.com, cember.net gibi birçok servis var. Bütün bunlar ne işime yarayacak diyebilirsiniz.

Örnek vermek gerekirse, Amerikadaki yatırımımız olan www.marketplacedominator.com ürünü için yaklaşık 2-3 aydır Amazon SellerCentral entegrasyonu için API dokümanı arıyoruz. Amazon.com yetkilileri bu dokumanı herkesle paylaşmak istemediği gibi tam net bir cevapta vermiyor. Kurumsal kanallardan ilgili yetkililere ulaşmaya çalışıyoruz ama nafile. Hindistandan bu işi bilen yazılımcılarla görüştük, fayda vermedi. En son Linkedin üzerinden aktif olarak Amazon'da çalışan veya daha önce çalışmış olan kendi bağlantılarım arasından birileri araştırdım. Kimler mi çıktı. 2.dereceden tanıdık Amazonda Senior developer'lar, 3.dereceden tanıdık Manager'lar derken şuan ikisiyle birebir irtibata geçtik, tanıdığımın tanıdığı olduğu ve kurumsal kanaldan gelmediğim için daha sıcak bir karşılama ile yardım imkanı elde etmiş olduk.

İş İlişkilerini geliştirmenin yolu artık birebir aynı mekanlarda bulunmak yerine Bussiness 2.0 dedikleri servisleri kullanmaktan geçiyor.


İşletmelerde Gizli Hazineler II - Insan

Birinci yazımda genel tanımıyla işletmedeki sermaye ve bilgi tabanlarını oluşturan ana unsurlardan bahsetmiştik.
İşletmelerdeki insan sermayesinin temelinde insani değerler vardır.
Bu insani değerler din ve inanç ekseninden bağımsız olan her insanda olması gereken temel insani yapılardır.
Kim bu değerleri doğru kullanılır ve hayatında içselleştirirse sürekli bir başarı ve mutluluğu elde edebilir.

İşletme sermayesinin en önemli parçası insan sermayesi ise insan'ında en büyük sermayelerinden
• Ahlâk
• Vicdan,
• Terbiye
• Nezaket
vb. değerleri sayabiliriz.

Bu değerler her ülkede geçerli bir akçe ve para dalgalanmalarından etkilenmeyen bir pırlanta gibidir.
Onları elde eden, yüksek itibarlı tacirlere benzer ki, başka sermayeleri olmasa bile heryerde alış-veriş yapabilirler.

NOT: Bu arada "Insan'ı tanımak" konulu bir derleme kitap hazırlıyorum. Şimdilik 123 sayfayı buldu.


Değişimi Anlatmak ve Değişime Katılımı Sağlamak

Değişmek, değişimi anlatmak ve yaşamak herbiri birbirininde zor kavramlar olsa gerek.
Bütün bunları yaparken daha iyiye ulaşarak değişmek önem arzediyor.

Bursagaz'a yaptığımız başarılı çözümlerden sonra aynı gruba ait yeni bir internet projesine başlamış bulunuyoruz.
Çalık Holding, HSV'den satınaldığı gaz işletmesine Kayserigaz ismini verdi.
Saygıdeğer arkadaşım Kayserigaz Genel Müdürü Hakan Tola bey'in Kayserideki bu değişimi anlatması ve doğalgaz kullanımını arttırmak için yapacağı çalışmalara bizde internet mecrasında destek vermeye çalışıyoruz.
HSV'den Kayserigaz'a olan değişimi, müşterilerin değişime ortak olması için farklı bir "interactive marketing" projesi gerçekleştirdik.
Bu değişimi internet mecrasına doğru aktaran Creative ekibimize teşekkür ediyorum.

"Doğal Enerjide Kayseri'nin yeni yüzü" incelemek için tıklayınız.

Sizce bu internet iletişimi uygulamasında hangi pazarlama fikirleri ve teknikleri uygulanmıştır?


Düğünle gelen bebek...

Sevgili Uğur Aygün'ün ve eşinin 13.05.2007 günü evlenerek annelerinin "anneler gününü" kutladığı saatlerde, sevgili Mustafa Yeşilyurt arkadaşımızın uzunca süredir yolunu gözlediği kızcağızı düğün ile yaklaşık aynı saatler itibari ile dünyaya teşrif edip anneler gününe yetişmiş oldu ;)

3.4 kg civarında 54cm boyundaki "minik selvi boylu küçük bayan Yeşilyurt'a", annesine ve babasına sağlıklı ve hayırlı bir ömür dileriz. Allah analı babalı büyütsün, hayırlı bir evlat eylesin.

Çiçeği burnunda çiftimiz Aygün ailesine de bir yastıkta hayırlı bir ömür dileriz.

 

Güncelleme 1 - 21.05.2007 Pazartesi : İki güzel olaya ait resimlerimiz eklendi.