BAŞA DÖN

Özel bir yenilikçi proje - Cumhurbaşkanı Nerede?

Göreve geldiği günden beri teknolojik yeniliklere büyük önem veren Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün günlük çalışmalarının, mesajlarının, kabullerinin, yurtiçi ve yurtdışı gezilerine ilişkin detaylı bilgilerinin yer aldığı Cumhurbaşkanlığı resmi Internet sitesinde yeni özellikler kazandırmaya devam ediyoruz.

Cumhurbaşkanlığı Resmi İnternet Sitesi için yaptığımız yeni proje, Google Maps altyapısını kullanarak, Cumhurbaşkanımızın ziyaret ettiği yerleri harita üzerinde etiketlenmesine olanak sağlıyor. Etiketler üzerinden de ziyaret edilen yerde çekilmiş fotoğraflara ve ilgili içeriklere ulaşılmasını sağlıyor.

(http://www.tccb.gov.tr/cumhurbaskaninerede/)


Ne demişler kötü komşu ev sahibi yaparmış.

 

Herşey kariyer.net yetkisiyle görüşmemle başladı.

8 yıldır IK ilanlarımız için Kariyer.net’i kullanıyorduk. Bu sene 10 ilan hakkımızdan sadece 2'si kullanmışız.  Müşteri temsilcimizle yaptığım görüşme sonrasında ödeme yapmazsam hesabımın kapandığı gibi kullanmadığım ilan haklarımın da yok olacağı ifade edildi.

Uzun bir telefon görüşmesinden sonra da durum değişmedi, "Siz bu şekilde beni kendinize rakip yaparsınız" cümlesiyle görüşmeyi bitirdik.

Bu olaydan sonra Halil Ercan Gündoğdu beyle kolları sıvayıp Kariyer sektörüne yeni bir soluk getirmek için GlobalCV'inin küçük adımları atılmaya başlandı.

GlobalCV kurulurken; hem sağladığı insan kaynağı hemde teknolojik altyapısıyla rakiplerinden daha ileri noktalara gitmeyi hedef aldık. Yoğun bir çalışmadan sonra 1 Ekim itibariyle yayın hayatına başlamış oldu.

GlobalCV.com, standart kariyer portali fonksiyonlarına ilave olarak teknik bir çok yeniliği içinde barındırıyor, başlıcaları;

- Facebook ve Linkedin ile tek tuşla kolay üyelik

- Widget mantığıyla kurumsal üyelerin kendi web siteleri üzerinden ilan verme, CV takibi yapma 

- Kişilik testi entegrasyonu

 

"Ne demişler kötü komşu ev sahibi yaparmış."

 

Erkyazılım olarak Sinaptik.net Bilişim IK portalinden sonra GlobalCV.com ile Kariyer sektöründe iyi adımlar attığımızı düşünüyorum.


Grup satın alma girişimleri üzerine notlar.

Geçtiğimiz perşembe uzunca süredir katılmaya niyet edip de bir türlü katılmayı beceremediğim Etohum toplantılarından birisine katılabildim (kısmet bugüneymiş). Özellikle son 6 ayın en popüler konularından grup satın alma girişimleri ile ilgili, dışarıdan değil direk yetkili ağızlardan (ortak, genel müdür seviyesinde 1.ağız) şaşırtıcı şeyler duyduk.

Katılımcı firmaların enaz birkaçını duyduğunuzu tahmin ediyorum: GrupfoniMarkaponGrupanyaGrupçaEkoloni,ŞehirFırsatı (oturma düzenine göre). Konuşmalar devam ederken elimden geldiğince Twitter üzerinden not almaya çalıştım,bir nevi canlı yayın olmuş oldu. Aşağıdaki notların bir kısmı bunlardan bir kısmı akılda kalanlardan. Bazı ifadeler sorulan sorulara 1 konuşmacının cevap vermesi ile alınmış bilgiler olsa da diğerleri itiraz etmediği için genelleme olarak kabul edilebilir diye düşünüyorum.

Rakibin dayanılmaz cazibesi
"Rakibin dayanılmaz cazibesi",
Konuşan Ekoloni'den Elbruz Erdoğan, merakla eğilenler, Grupfoni'den Burak Hatipoğlu ile Markapon'dan Can Turanlı

Grup satın almalardaki kârlılık ve işin basitliği şaşırtmadı desem  yalan olur. Normal bir eticaret operasyonunda %5-15 arası değişen kâr marjlarından bahsedilebilir ki bu oranlar rekabet dolayısı ile kolay kolay 2 haneli rakamları görmezler. Özellikle ŞehirFırsatı'nın abisi Groupon'un dünya genelinde %50 kâr ile satış yaptığını duymak, Şehirfırsatı için de kâr oranlarının benzer olduğunu düşünmemize sebep oldu. Buna birde şirketin müşteriye %50 den az fayda sağlıyorsa çalışmayız felsefesini ekleyince ortaya ürün sahibinin %25 gibi bir rakama razı olduğu bilgisi çıkıyor ki normalde 100 liralık bir malı kampanya ile 25 liraya vermeye razı olduğu gerçeği çıkıyor. Düz mantık bakarsak, aracı firmanın eline geçen net rakam ürün sahibine denk veya daha fazla.

Diğer şaşırtıcı bilgi ise çalışılan firmaların %80 gibi bir oranda tekrar çalışmak istedikleri, bu oranın dışarıda %95'lere çıktığı. Hiç bir firmanın tam kapasite iş yapmadığı gerçeği ile, o boşlukların grup satınalmalar ile iyi doldurulduğuna delil sayabiliriz. Firmaların rakamsal olarak bu kadar indirim yapmalarına rağmen, tekrar çalışmayı arzu etmeleri memnun olduklarını gösteriyor. Bu durumda herkes mutlu demektir. Satan, alan, aracı olan :) Aracı olarak Grupanya, müşterilerine 8 milyon TL'lik avantaj sağladıklarını belirtti, varın gerisini siz hesaplayın.

Rakamlara gelmişken, firmaların hemen hepsi (grupça'yı unuttum) 20 kişi üstünde personele sahipler, yazılımlarını (herkesin ortak fikri, yazılımın değil, operasyonun "iş" olduğu) genelde kendileri yapıyorlar (ŞF, yurtdışı merkezden besleniyormuş) ve gene ŞF dışındakiler faturayı kesip postalıyorlar. ŞF modelinde ise faturayı ürünü veren kesiyor. (Kredi kartı çekimlerini nasıl finansallaştırıyorlar sorusununun cevabını bilemiyorum. Ya ben olayı yanlış anladım, yada komisyon kesimi vs. ile yolu bulmuşlar). Sadece masadaki 6 firmanın personel sayısı 150 civarında ve diğer oyuncuları katarsak 200 kişi grup satın alma girişimlerinde çalışıyor. Yeni oyuncularla birlikte 230 diyelim.

Hemen herkes İstanbul-Ankara-İzmir üçlüsünde yer almış (yada almak üzere) ve genelde İlgi, bu üç şehir dışında Antalya, Eskişehir ve Bursa üstüne. Grupfoni'nin 40 şehirde şehire özel hizmet verme planı varmış. Grupfoni'nin ortağı ve genel müdürü Burak Hatipoğlu'na göre her şehir kendi özel fırsatını barındırıyor ve potansiyeli var. Anadolu şehri olup mekanın az olması gibi bir çekinceleri bulunmuyor. Bu sebepten hedefe ulaşmaya çalışacaklar. Diğerleri de takip edecektir büyük ihtimal. Bu kadar yayılım sağlayabilecek firma sayısı 2-3'ü geçmeyebilir. (Operasyon olarak ciddi bir yük)

Firmalar genelde mekan bazlı (gerçek dünya) ve hizmet tabanlı satışlar yapsalar da, online dünyaya da kapalı olmadıklarının sinyallerini verdiler. Ekoloni gibi halihazırda eticaret sitelerinde kampanya yapanlar mevcut. Markapon ve Grupfoni kardeş firmaları ile zaten çalışıyorlar (Gittigidiyor ve Markafoni) Burak Hatipoğlu'nun da belirttiği gibi "eticaret sitelerindeki bir kampanya şehir sınırını aşıp ülkeye hitap ettiği için yayılım adına oldukça etkili olur." Tabii buradaki kâr marjı, yukarıdaki oranların yanına biraz zor yaklaşır gibi.

Beni şaşırtan diğer bir husus henüz hiçbir oyuncunun kredi kartı dışında operasyona girmemiş olması oldu. Satılan ürünlerin bir çoğunda rakam aralıkları mobil ödemeye uygun olmasına rağmen henüz bir adım yok. Grupfoni yurtdışı ortağının Hindistan tarafından kapıda ödeme modeli ile çalıştığını söyledi, kendileri bunu uygular mı henüz netbirşey yok. Kargo firmalarımız bu konuda epey başarılılar, daha az kâr edenler yapabiliyor. Şehirfırsatı, kredi kartı dışında bir model üstünde çalıştıklarını yasal süreci bekledikleri gibi birşey dedi ama tam anlayamadım. Gerçi ŞF'nin adwords reklamlarında %90 indirimli benzin reklamının, Groupon sitelerinden (Citydeal sitelerinden biri de olabilir) birisinde yapılan benzin kampanyasına atıfta bulunulduğunu söylemesini de çok anlamamıştım zaten. Bu reklam beni kendilerinden soğutmuştu açıkcası.

Mobil uygulamalara henüz sıcak bakılmıyor. Geri dönüşün yeterli olmayacağı gibi bir önyargı hakim denebilir. Fayda görülürse girilir ama henüz SMS ile kupon dağıtımı bile yapılmıyor olması mobil tarafın biraz daha bekleyeceği anlamına geliyor.

Tüm girişimcilerin ortak olduğu bazı maddeler vardı, bunların başında "grup satın alma" modelinin oldukça başarılı olduğu ve sektöre yeni oyuncuların girebileceği (kesinlikle), pastada yer olduğu geliyor. Gene diğer bir ortak nokta, kitle modele sadık ama siteye sadık değil.  Başka bir kampanya sitesi iyi birşey sunarsa ona direk gidebiliyorlar ve buna etkileyen şeylerden birisi  almak istedikleri ama maliyetten çekindikleri özel ürünler verildiğinde fırsatı (yemek, masaj, epilasyon vb) kaçırmama eğilimi. Epilasyon demişken, tüm konuşmacılar "Türkiye'nin kıl sorununu çözdüklerinibelirttiler. Grupanya'dan Alemşah Öztürk'ün esprili yaklaşımı ile bir yıllık randevuların dolmuş olması lazım, bu da millet olarak kıl sorunu olmamızın direk bir sonucu herhalde.

Not : Bu yazı, aynı zamanda kişisel bloğum olan http://www.kendimenotlar.com'da da yayınlanmıştır.


T.C. Cumhurbaşkanlığı web sitesi de KolayPortal WCM kullanıyor!

Cumhurbaşkanlığı resmi web sitesi alt yapısını, şirketimizin bir ürünü olan KolayPortal WCM’a geçirdik.  Siteye girdiğiniz zaman gözle görülür hiç bir değişiklikle karşılaşmamanız normal. Çünkü yapılan çalışma görsel olmayıp, site alt yapısını statik html dosyalarından kurtarıp, dinamik bir içerik yönetim sistemine geçirmeyi amaçlıyordu. Yaklaşık iki yıllık bir çalışma neticesinde de bunu başarmış durumdayız.

Sistemin dinamik olmasıhata olasılığını en aza indirerek, hızlı bir şekilde siteyi yönetmek anlamına geliyor. Bu da Cumhurbaşkanımız’ın yoğun temposunun, saniye saniye kamuoyuna aktarılmasını kolaylaştırıyor.

Çalışma esnasında bizi en çok yoran kısım, tasarımının ve sayfa adreslerinin  birebir kalmasını sağlamak oldu. KolayPortal XL’in foto albüm modülü, içerik editörü gibi bir çok özelliğini Cumhurbaşkanlığı için modifiye edip, onların alışkanlıklarına ve kullanım tercihlerine göre yeniden düzenledik.

Alt yapı değişikliği ile birlikte yaptığımız ve kullanımı daha da kolaylaştıran ufak tefek iyileştirmelerden de bahsetmek istiyorum. Bunlardan ilki uzun sayfalarda sağ alt köşede çıkan “Yukarı” linki. Bu link sayesinde sayfa altıdan üste hızlı bir şekilde scrool kullanmadan hızlıca çıkılabiliyor.



Arama özelliği de site bölümlerine göre yapılabilir hale getirildi. Bu sayede Cumhurbaşkanlığı arşivinde aranan bir konuşma yada haber daha hızlı bulanabilir oldu.

RSS sayfası eklendi ve daha önceden olmayan Açıklamalar, Mülakatlar gibi kategorilerde de rss hizmeti sunulmaya başlandı.

Anasayfadaki haberler kısmı hareketlendirildi ve canlılık kazandırıldı.


22. Yüzyıl ve Türk Hava Yolları

21.yüzyıl değil 22. yüzyılın vizyonunu çizen özellikle internette atılım yaptığını ifade eden bir kuruma yakışmayan bir uygulama hakkında derdimi THY'daki yetkililere (4.cüsüyle görüşmek istemedim) anlatamadım.

Sık sık uçakla seyahat ediyorum, gerek yurtiçi gerekse yurtdışı. Bütün biletlerimi internetten alıyor, check-in'leri bile internetten yaptırıyorum. Sağolsun bazı havayolları e-bilet'i direkt maille gönderiyor. Olası mail gelmedi veya gelen maili kaybettiğimde tekrar bu uçuşla ilgili bilgileri e-bilet formatında ulaşmak istiyorum.

İstek: Bir müşterinin daha önceki uçuşlarına ulaşması ve istediği anda e-dekont, e-bilet şeklinde döküm alabilmesi, istediği maile gönderilmesini talep etmesi.

Sonuç: Malesef 22.yüzyılın THY'isinde böyle bir uygulama yok. Olması için ısrar ettim ve ilgili Call Center yetkilisine böyle bir isteğimi ilgili birime iletir misiniz, dediğimde bile aldığım cevap bir öncekinden daha vahim, bu isteğinizi not alamayız tekrar xxx numaralı telefonu arayıp müşteri ilişkilerine ilgili sorununuzu iletin.

Eminimki 22.yüzyılın uygulamalarını planlayan bir THY, online işlemler çağında bu kadar basit bir olayı hızlıca devreye alacaktır.

NOT: Bu arada Miles-Smiles üyesiyim, ilgili ekranda daha önceki uçuşlarımı ve kazandığım puanları görüyorum. Tek eksik ilgili uçuşun detay bilgileri...