BAŞA DÖN

Belediyeden.com ve Siraliyoruz.com'a bir veda...

5 yıl kadar önceydi, belediyeden.com ve siraliyoruz.com'u yayın hayatına başlattığımızda. Belediyeden.com ile belediyeleri kendi gruplandırmış, vatandaşa verdikleri hizmete göre puanlamış ve sonrasında da bunları web sitelerinin Alexa ve Google değerlerine göre sıralamalarını oluşturup yayınlamıştık. İşin aslı belediyeler tarafından bu web sıralaması çok tuttu. Zaman zaman bizim değerimiz neden düşük diyerek arayan ve posta gönderenler, SEO çalışması ile yükselmeye çalışanlar da oldu. Aslına bakarsanız başarılı da olmuşlardı.

Özellikle Alexa verilerinin gruplandırılmış hallerini sunabileceğimizi farkedince, web sitelerini (bir kaç bin kadar) gruplandırarak takip edebileceğimiz bir yan ürün de çıkarttık daha sonraları. Adı o zaman sirali.yor.uz idi. Sonralarda siraliyoruz.com'a transfer ettik yapıyı. Zaman zaman kendi çalışmalarımda kullandığım siraliyoruz'u zaman zaman dışarıdan gelen taleplerle listesini geliştirerek ve gruplandırarak uzun süre devam ettirdik. Geçtiğimiz yıl direk erişimi kapatarak arkada indekslemelere ve sıralamalara devam etsek de artık zamanını doldurduğun da farkındaydık.

Bizlere güzel tecrübeler yaşatan ve öğrenmemize katkı sağlayan bu iki sistemimizi bugün itibari ile durduk. Elimizde bir miktar arşivlik alexa, rss, google verisi (6GB kadar MS-SQL DB) ile  ikisini de emekliye ayırdık. Artık onlar da hatırlarda güzel birer anı oldular. Aynı Şems'e ve Elbey'e olduğu gibi.

Yazıya girerken aklıma ilk gelen "Bir zamanlar fırtınalar estirirdik" oldu ben de bir gülümseme ile devam ettim. "Evet, herşey çok güzel olacak :)"


Ne demişler kötü komşu ev sahibi yaparmış.

 

Herşey kariyer.net yetkisiyle görüşmemle başladı.

8 yıldır IK ilanlarımız için Kariyer.net’i kullanıyorduk. Bu sene 10 ilan hakkımızdan sadece 2'si kullanmışız.  Müşteri temsilcimizle yaptığım görüşme sonrasında ödeme yapmazsam hesabımın kapandığı gibi kullanmadığım ilan haklarımın da yok olacağı ifade edildi.

Uzun bir telefon görüşmesinden sonra da durum değişmedi, "Siz bu şekilde beni kendinize rakip yaparsınız" cümlesiyle görüşmeyi bitirdik.

Bu olaydan sonra Halil Ercan Gündoğdu beyle kolları sıvayıp Kariyer sektörüne yeni bir soluk getirmek için GlobalCV'inin küçük adımları atılmaya başlandı.

GlobalCV kurulurken; hem sağladığı insan kaynağı hemde teknolojik altyapısıyla rakiplerinden daha ileri noktalara gitmeyi hedef aldık. Yoğun bir çalışmadan sonra 1 Ekim itibariyle yayın hayatına başlamış oldu.

GlobalCV.com, standart kariyer portali fonksiyonlarına ilave olarak teknik bir çok yeniliği içinde barındırıyor, başlıcaları;

- Facebook ve Linkedin ile tek tuşla kolay üyelik

- Widget mantığıyla kurumsal üyelerin kendi web siteleri üzerinden ilan verme, CV takibi yapma 

- Kişilik testi entegrasyonu

 

"Ne demişler kötü komşu ev sahibi yaparmış."

 

Erkyazılım olarak Sinaptik.net Bilişim IK portalinden sonra GlobalCV.com ile Kariyer sektöründe iyi adımlar attığımızı düşünüyorum.


Grup satın alma girişimleri üzerine notlar.

Geçtiğimiz perşembe uzunca süredir katılmaya niyet edip de bir türlü katılmayı beceremediğim Etohum toplantılarından birisine katılabildim (kısmet bugüneymiş). Özellikle son 6 ayın en popüler konularından grup satın alma girişimleri ile ilgili, dışarıdan değil direk yetkili ağızlardan (ortak, genel müdür seviyesinde 1.ağız) şaşırtıcı şeyler duyduk.

Katılımcı firmaların enaz birkaçını duyduğunuzu tahmin ediyorum: GrupfoniMarkaponGrupanyaGrupçaEkoloni,ŞehirFırsatı (oturma düzenine göre). Konuşmalar devam ederken elimden geldiğince Twitter üzerinden not almaya çalıştım,bir nevi canlı yayın olmuş oldu. Aşağıdaki notların bir kısmı bunlardan bir kısmı akılda kalanlardan. Bazı ifadeler sorulan sorulara 1 konuşmacının cevap vermesi ile alınmış bilgiler olsa da diğerleri itiraz etmediği için genelleme olarak kabul edilebilir diye düşünüyorum.

Rakibin dayanılmaz cazibesi
"Rakibin dayanılmaz cazibesi",
Konuşan Ekoloni'den Elbruz Erdoğan, merakla eğilenler, Grupfoni'den Burak Hatipoğlu ile Markapon'dan Can Turanlı

Grup satın almalardaki kârlılık ve işin basitliği şaşırtmadı desem  yalan olur. Normal bir eticaret operasyonunda %5-15 arası değişen kâr marjlarından bahsedilebilir ki bu oranlar rekabet dolayısı ile kolay kolay 2 haneli rakamları görmezler. Özellikle ŞehirFırsatı'nın abisi Groupon'un dünya genelinde %50 kâr ile satış yaptığını duymak, Şehirfırsatı için de kâr oranlarının benzer olduğunu düşünmemize sebep oldu. Buna birde şirketin müşteriye %50 den az fayda sağlıyorsa çalışmayız felsefesini ekleyince ortaya ürün sahibinin %25 gibi bir rakama razı olduğu bilgisi çıkıyor ki normalde 100 liralık bir malı kampanya ile 25 liraya vermeye razı olduğu gerçeği çıkıyor. Düz mantık bakarsak, aracı firmanın eline geçen net rakam ürün sahibine denk veya daha fazla.

Diğer şaşırtıcı bilgi ise çalışılan firmaların %80 gibi bir oranda tekrar çalışmak istedikleri, bu oranın dışarıda %95'lere çıktığı. Hiç bir firmanın tam kapasite iş yapmadığı gerçeği ile, o boşlukların grup satınalmalar ile iyi doldurulduğuna delil sayabiliriz. Firmaların rakamsal olarak bu kadar indirim yapmalarına rağmen, tekrar çalışmayı arzu etmeleri memnun olduklarını gösteriyor. Bu durumda herkes mutlu demektir. Satan, alan, aracı olan :) Aracı olarak Grupanya, müşterilerine 8 milyon TL'lik avantaj sağladıklarını belirtti, varın gerisini siz hesaplayın.

Rakamlara gelmişken, firmaların hemen hepsi (grupça'yı unuttum) 20 kişi üstünde personele sahipler, yazılımlarını (herkesin ortak fikri, yazılımın değil, operasyonun "iş" olduğu) genelde kendileri yapıyorlar (ŞF, yurtdışı merkezden besleniyormuş) ve gene ŞF dışındakiler faturayı kesip postalıyorlar. ŞF modelinde ise faturayı ürünü veren kesiyor. (Kredi kartı çekimlerini nasıl finansallaştırıyorlar sorusununun cevabını bilemiyorum. Ya ben olayı yanlış anladım, yada komisyon kesimi vs. ile yolu bulmuşlar). Sadece masadaki 6 firmanın personel sayısı 150 civarında ve diğer oyuncuları katarsak 200 kişi grup satın alma girişimlerinde çalışıyor. Yeni oyuncularla birlikte 230 diyelim.

Hemen herkes İstanbul-Ankara-İzmir üçlüsünde yer almış (yada almak üzere) ve genelde İlgi, bu üç şehir dışında Antalya, Eskişehir ve Bursa üstüne. Grupfoni'nin 40 şehirde şehire özel hizmet verme planı varmış. Grupfoni'nin ortağı ve genel müdürü Burak Hatipoğlu'na göre her şehir kendi özel fırsatını barındırıyor ve potansiyeli var. Anadolu şehri olup mekanın az olması gibi bir çekinceleri bulunmuyor. Bu sebepten hedefe ulaşmaya çalışacaklar. Diğerleri de takip edecektir büyük ihtimal. Bu kadar yayılım sağlayabilecek firma sayısı 2-3'ü geçmeyebilir. (Operasyon olarak ciddi bir yük)

Firmalar genelde mekan bazlı (gerçek dünya) ve hizmet tabanlı satışlar yapsalar da, online dünyaya da kapalı olmadıklarının sinyallerini verdiler. Ekoloni gibi halihazırda eticaret sitelerinde kampanya yapanlar mevcut. Markapon ve Grupfoni kardeş firmaları ile zaten çalışıyorlar (Gittigidiyor ve Markafoni) Burak Hatipoğlu'nun da belirttiği gibi "eticaret sitelerindeki bir kampanya şehir sınırını aşıp ülkeye hitap ettiği için yayılım adına oldukça etkili olur." Tabii buradaki kâr marjı, yukarıdaki oranların yanına biraz zor yaklaşır gibi.

Beni şaşırtan diğer bir husus henüz hiçbir oyuncunun kredi kartı dışında operasyona girmemiş olması oldu. Satılan ürünlerin bir çoğunda rakam aralıkları mobil ödemeye uygun olmasına rağmen henüz bir adım yok. Grupfoni yurtdışı ortağının Hindistan tarafından kapıda ödeme modeli ile çalıştığını söyledi, kendileri bunu uygular mı henüz netbirşey yok. Kargo firmalarımız bu konuda epey başarılılar, daha az kâr edenler yapabiliyor. Şehirfırsatı, kredi kartı dışında bir model üstünde çalıştıklarını yasal süreci bekledikleri gibi birşey dedi ama tam anlayamadım. Gerçi ŞF'nin adwords reklamlarında %90 indirimli benzin reklamının, Groupon sitelerinden (Citydeal sitelerinden biri de olabilir) birisinde yapılan benzin kampanyasına atıfta bulunulduğunu söylemesini de çok anlamamıştım zaten. Bu reklam beni kendilerinden soğutmuştu açıkcası.

Mobil uygulamalara henüz sıcak bakılmıyor. Geri dönüşün yeterli olmayacağı gibi bir önyargı hakim denebilir. Fayda görülürse girilir ama henüz SMS ile kupon dağıtımı bile yapılmıyor olması mobil tarafın biraz daha bekleyeceği anlamına geliyor.

Tüm girişimcilerin ortak olduğu bazı maddeler vardı, bunların başında "grup satın alma" modelinin oldukça başarılı olduğu ve sektöre yeni oyuncuların girebileceği (kesinlikle), pastada yer olduğu geliyor. Gene diğer bir ortak nokta, kitle modele sadık ama siteye sadık değil.  Başka bir kampanya sitesi iyi birşey sunarsa ona direk gidebiliyorlar ve buna etkileyen şeylerden birisi  almak istedikleri ama maliyetten çekindikleri özel ürünler verildiğinde fırsatı (yemek, masaj, epilasyon vb) kaçırmama eğilimi. Epilasyon demişken, tüm konuşmacılar "Türkiye'nin kıl sorununu çözdüklerinibelirttiler. Grupanya'dan Alemşah Öztürk'ün esprili yaklaşımı ile bir yıllık randevuların dolmuş olması lazım, bu da millet olarak kıl sorunu olmamızın direk bir sonucu herhalde.

Not : Bu yazı, aynı zamanda kişisel bloğum olan http://www.kendimenotlar.com'da da yayınlanmıştır.


Internet Girişimciliği ve Erkyazılım

Erkyazılım olarak yaklaşık 8 yıldır yazılım sektöründe özellikle internet alanında çözümler geliştiriyoruz.
Şimdiye kadar Kamu, Belediye, Gaz Dağıtım, Elektrik Dağıtım, Su İdareleri gibi birçok kurumsal müşteriye hatta T.C. Cumhurbaşkanlığı’na kadar farklı internet projeleri geliştirdik.

2008 yılından itibaren bu yetkinliğimizi kendi internet projelerimizi çıkararak sürdürüyoruz.

Internet sektörünün gelişmesi son yıllarda ivme kazanmış olsa da internetten gelir elde etmek, başarılı internet projeleri üretmek için hala önümüzde uzun yıllarımızın olduğu hepimizin malumu.

Yurtdışındaki örneklere baktığımızda çoğu başarılı internet girişiminin ardında başarıya ve çalışmaya odaklanmış bir girişimcinin yanında bu fikre ve insana değer veren, yatırım yapan yatırımcıların olduğunu hepbirlikte görüyoruz.

Türkiye'de fikri olan ve çalışma azmi bulunan birçok girişimci olmasına karşılık bu girişimleri destekleyecek teknoloji ve bilginin gücüne inanan yatırımcıların eksikliği bize gücümüz olmasada Dreamventure adında bir yatırımcı ağı kurma fikri ve cesareti verdi.

İnsanları ikna etmek ve sizin inandığınız şeylere inanmalarını sağlamak için bazı şeyleri öncelikle sizin yapmanız, bu işte başarılı olabileceğini göstermeniz gerekiyor. Bu yüzden öncelikle Dreamventure olarak kendi ürettiğimiz projeleri yayına aldık,

-BİSORUSOR, “Soru sor, cevap ver, bilgeliğini konuştur, puan kazan”, Soru ve Cevap Portali, www.bisorusor.com
-BELEDİYEDEN, “Yerel yönetimlerin ortak noktası”, Kamu siteleri sıralama ve haber servisi, www.belediyeden.com
-SIRALIYORUZ, “Farklı sektördeki internet sitelerini Türkiye bazlı istatistiksel olarak sıralama”, http://sirali.yor.uz

Diyeceksiniz ki neden hep Türkiye, yurtdışında bir girişim örneğiniz yok mu?
Denedik, hala deniyoruz, 2008 yılında Amerika’da Amazon satıcılarına yönelik, satıcıların hayatlarını kolaylaştıracak, “Envanter ve Satış yönetimi”, www.marketplacedominator.com ürününü piyasaya verdik. Deniyor, öğreniyor, gelişiyoruz.

Sizinde bizimle paylaşacağınız bişeyler varsa hem yüzyüze şirketimize hemde www.dreamventure.biz olarak sitemize bekleriz.


bisorusor.com kuruluş hikayesi

Bisorusor.com kurulalı 2 seneye yaklaştı, bu kadar zaman zarfında neden bu işle uğraşıyorsunuz, para kazanmadan neden bu işi yapıyorsunuz gibi eliştirilere sevdiğimiz işi yapmaya çalıştığımızı söyledik.

Sevmek ve gayret etmek. Aslında bisorusor.com'un temelinde bu iki kelime var diyebiliriz.

Sağolsun, hem bisorusor.com hemde erkyazılım'ın temelindeki sarsılmaz gücümüz değerli ortağım ve kardeşim Atakan, e-tohum'da Burak Büyükdemir'e konuk oldu.

Atakan, güzel bir sohbetle 10 dk'da söylenebilecek şeyleri yerinde ifade etti, videoyu izlemenizi öneririm.

Ayrıca bisorusor.com'la ilgili gelişmeleri blog.bisorusor.com adresinden takip edebilirsiniz.