BAŞA DÖN

E-ticaret üzerine yorumlar

Bir önceki yazımda, İPZ 2007'den notlar aktarmıştım. Aynı zirvede "E-ticarette Başarının Sırları" konulu panelde, Tatil.com, Hepsiburada.com, Gittigidiyor.com yöneticilerini dinleme fırsatı bulduk.

Kurucu ortağı ve yöneticisi Kaan Dönmez'in ifadesi ile HepsiBurada.com'un 2007 market/piyasa değeri 150 milyon USD'ye, ciroları ise geçtiğimiz yıla göre %100 den fazla artarak yaklaşık 140 milyon USD'ye ulaşmış.

Yıllara göre büyüme şu şekilde:
2005 -  40 milyon USD
2006 -  65 milyon USD
2007 -  hedef 130 milyon USD iken Kasım 2007 de bu rakama ulaşılmış,  2007 yıl sonu tahmini 140 milyon USD

2001 yılında nerdeyse %0 olan bayan kullanıcı sayısı 2007 de %20 ye ulaşmış. Tüm satış rakamları içinde kurumsal satışlar %1 den bile küçük iken, gene tüm satışlarda Ankara %39 ile 1. , İstanbul ise %32 ile ikinci sırada imiş.

Kaan Dönmez'e , Hepsiburda'nın en büyük ve tekel gibi bir konumda olduğunu ama BestBuy, MediaMarkt gibi devlerin Türkiye'ye gelmesi ile nasıl bir süreç yaşanacağını, pazarın mı büyüyeceğini yoksa Hepsiburda'nın mı payının küçüleceğini sordum.  Cevaplar ilginçti. (maddelersek)
• Pazar  %15-20 civarında büyeyecek.
• Karlılığımızı yatırıma çeviriyoruz, önümüzdeki 3-4 sene daha büyüme hedefli olacağız.
• Dışarıdan gelenlerin, büyük alışveriş merkezleri dışındaki şubelerinde düzgün satışları yok.
• İstanbul dışında mekan(depo/merkez) sahibi olmak önemli, (biz bu güce sahibiz demek oluyor)
• Normal bir perakendecinin bu dünyada bizimle yarışamaz (Türkiye'de bizi yenecek firma yok demek istediğini düşünüyorum)

Gittigidiyor.com'un yaptığı ticaret şekli benim biraz ilgi alanım dışında kalsa da ciddi bir performans sergilediklerini göz ardı edemem. 600 bin çeşit ürün, ayda 4 milyon tekil ziyaretçi, 1.6 milyon kayıtlı (kredi kartı onaylı) kullanıcı, 160 çalışan (kardeş firmalar ile birlikte), e-Bay ortaklığı (<%20 imiş) ile Türkiye e-ticaretinde özel bir konuma sahipler.

Günde 2500 ticket (yardım masası başvurusu, telefon, email vb)  cevaplıyorlar. Genel müdürünün ifadesi ile (ismini bilemiyorum, normalde ortaklardan Tolga Kabataş gelecekken, firma genel müdürü geldi sunuma) kardeş siteleri olan istanbul.net, ankara.net gibi çöçatan sitelerinden gelenleri istemiyorlar. İstedikleri daha sadık müşteri ve kullanıcı kitlesi. Sahte ürün vb satış işlerinde müdahil olmuyorlar. (olmaları da çok zor)

Tatil.com'u hiç kullanamadım (belki siteye girip çıkmışımdır), kurucusu Atilla Mert'in tanıtımı ile, en ucuz fiyat garantisi veriyorlar.  Expedia.com gibi sitelerin de çok uygun fiyatlar verdiklerini nasıl yarıştıklarını sorduğumda iyi alım ve servisler ile değer ürettiklerini ve en iyi fiyatı elde ettiklerini belirtti. Günlük 1500 rezervasyon gibi bir rakamla sıradan bir acentanın daha üstünde iş yapıyorlarmış.

Özellikle Kaan Dönmez'in cevaplarının bazıları çok iddalı ve yoruma oldukça açık. Benim ilgilendiğim kısım pazarın büyümesi tarafı.

Geçtiğimiz hafta GGK'da gerçekleştirilen  "Amerika'da İnternet ve Girişimcilik, Yüz doların hikayesi" başlıklı seminerde Ahmet Kırtok 2007 3. çeyrek e-ticaret sonuçlarını bizimle paylaştı. USA resmi rakamlara göre Amerika'da e-ticaretin payı tüm perakende pazarında %3.4 . Bu oldukça ilginç bir rakam, e-ticaret almış yürümüş dediğimiz yerde bile nekadar büyük bir e-ticaret büyüme potansiyeli olduğunu bize gösteriyor.

Bir alttaki grafiğe bakarsanız 2006'nın aynı dönemine göre pazar %3.8 büyürken, e-ticaret  %19.3 büyümüş. En basit yorumla e-ticaret pazarı normal pazardan daha hızlı büyüyor ve dilimini artırıyor. (detaylı analiz için tıklayın)

Bu örneklemeyi Türkiye'ye de çok rahat uygulayabiliriz. Kaan Bey'in dediği pazarın %15-20 büyümesini ve Türkiye'de e-ticaretin durumunu göz önüne alırsak önümüzde büyümeye müsait küçük bir dev duruyor. Rakamları okumak, değerlendirmek ve aksiyon almak bizim elimizde.

Zirve notlarımdan geriye dünyanın yükselen yıldızı mobil ile ilgili epey bir not kaldı. Bir sonraki yazı da onlar üstüne olacak gibi görünüyor. ;)


Belediyeler yarışıyor

Hatırlarsanız, bir süre önce Belediyeden.com (beta) 1. kısmının açıldığı duyurmuştuk. Geçen süre zarfında indekslediğimiz belediyelere ait haberlerin sayısı 100 bin'e yaklaştı (*)

Belediyelerin kendi yayınları dışında yerel haberleri de geçtiğimiz zaman içinde devreye aldık. Bu arada aklımızdaki diğer bir fikir olan "Belediyeler Web Sıralaması"'nı hayata geçirdik.

Kimleri sıralıyoruz?

Başlangıç olarak toplamda  87 adet olmak üzere, büyükşehirleri, İstanbul'un tüm ilçelerini, RSS hizmeti veren (**) belediyeleri, bazı illeri ve ilçeleri sıralıyoruz. (***)

Nasıl sıralıyoruz?

Belediyeden.com olarak sıralama yaparken, aşağıdaki objektif kriterleri kendi geliştirdiğimiz bir formül ile "Belediyeden.com puanına" çeviriyoruz. Yani günlük olarak belediyelerin Alexa'daki tahmini sırasından, Google'daki bilinilirliğine, vatandaşa verilen hizmetlerden, web'e verilen öneme kadar 9 kriteri göz önüne alıyor, bunlara göre puanlarını hesaplayıp, sıralamayı gerçekleştiriyor ve görsel bir şekilde raporlarını üretiyoruz.

  • Alexa.com Türkiye sırası,
  • Google PageRank,
  • Site açılış hızı
  • Siteye link veren sayısı,
  • Sitede verilen hizmetler
    1. E-Belediye
    2. Online Ödeme
    3. Kent Haritası
    4. Üyelik Sistemi
    5. RSS beslemesi

Puanlama yaparken tüm belediyeleri aynı anda puanlıyor ama hususiyetlerinden dolayı büyükşehirleri ayrı diğer il, ilçe ve beldeleri ayrı gösteriyoruz.

(*)  RSS hizmeti veren belediye web sitelerinin verileri toplanmakta ve belediyeden.com'da yayınlanmaktadır.
(**) Bizim bulduğumuz kadarı ile 28 adet belediye düzgün olarak bu hizmeti veriyor.
(***) Sıralamaya ve haber sistemine dahil olmak isteyen belediyelerimiz
Önerim Var formunu kullanarak bize ulaşabilirler.


Eticaret - Pazarlama'da Navigasyon - IKEA

Navigasyon kelimesinden; kimine göre yer bulma, nerde olduğunu bilebilme kimine göre (daha çok bize göre) hedef kitleyi doğru adımlarla yönlendirme anlamı çıkarabiliriz.

IKEA'yı hep örnek veririz.

"Abi adamlar showroom olayını aşmışlar, showroom dizaynını inşaat mühendisinin bakış açısı ile değilde bir pazarlamacının bakış açısıyla tasarlamışlar, hatta üretimlerinide pazarlamadan başlayarak planlamışlar"

Tabi IKEA'ya gitmeyenler neden bahsettigimi tam anlamamış olabilirler. IKEA 2 kattan oluşuyor, üst katının tamamı showroom, altkatının bir kısmı depodan oluşuyor. Gelen herkesi üstkattan başlatıp hedef müşterisine belirli zikzaklar çizdirip öncelikle oturma odasından, sonrasından yatak odasından, banyo ... devam ettiriyor. Yani sizi akıllı bir şekilde bütün reyonlardan adeta tatlı zorlamayla dolaştırıyor ve ürünleri tam olarak görmenizi sağlıyor. Beğendiğiniz ürünlerin kodunu not ediyorsunuz ve altkattaki deponun ilgili rafından zorlanmadan alabiliyorsunuz.

Sonuçta  IKEA'nın kullandığı pazarlama objelerinden bazılarını anlamak için bu objeleri web teknolojilere uyarlayalım;

- Navigasyon
- Ürün sunumu/Prezentasyon
- Detaylara ulaşım
- Müşteriyi doğru yönlendirme

Amaç ürün satmak ve pazarlama (e-ticaret) ise iyi bir web sitesinde yukarıdakiler doğru olarak kurgulanmış olmalı.

Aslında IKEA'nın başarısının altında daha bir çok fikir ve güzellikler var. Daha fazla bilgi ve farklı bir bakış açısından değerlendirmek için "Pazarlama ve Başka Şeyler" blogundan Serdar Beyin "IKEA'da Kral Kim" konulu yazısını okumanızı tavsiye ederim.


Belediyeden.com sizlerle!

Yerel haberleri tek merkezden takip etmek ve yerel yönetimlerin birbirleri arasındaki bilgi akışını kolaylaştırmak amacıyla geliştirdiğimiz yeni Web 2.0 uygulamamız olan Belediyeden.com yayına başladı.

Belediyeden.com'da neler yapabilirsiniz?

  • Belediyeden.com bünyesinde takibi yapılan belediyelere ait son girilen haberleri, duyuruları, içerikleri takip edebilir,
  • Belediyelerimi düzenle linki ile görmek/takip etmek istediğiniz belediyelerinizi ve görme sıralamasını değiştirebilir,
  • RSS Üyeliği ile son girilen tüm belediye içeriklerini takip edebilir,
  • "Bana Özel RSS" uygulamamız ile sadece size özel seçtiğiniz belediyelere ait içerikleri RSS okuyucunuz ile takip edebilir,
  • Google arama kutusu vasıtası ile yeni bir arama sayfası açmadan aramalarınızı yapabilir,
  • Önerim var linki ile önerilerinizi, yorumlarınızı bizimle paylaşabilirsiniz.

* RSS desteği olan belediyelerimiz, Belediyeden.com'da haberlerini yayınlatmak için Önerim var formumuzu kullanarak bize ulaşabilirler.


Sen de bir soru sor!

Dream Venture'ın desteğini alarak bir süredir Paylaşarak sıkıntıları giderme platformu olarak adlandırdığımız bisorusor.com'u geliştiriyorduk.

Bu hafta, zevkle çalıştığımız projemizde belli bir aşamaya geldiğimizi düşünerek belirli sayıda bir kullanıcı kitlesinin erişimine açık olan özel olan alfa test aşamasına geçtik.

"Alfa Yayını" ne demek ?

Kısaca, projemiz temel işlevlerini çok güzel bir şekilde yapıyor ve artık kullanıcıların da bir ön testinden geçmesi gerekiyor demek. Bu aşamada seçtiğimiz kullanıcılar ön testleri yaparak geri dönüş yapıyorlar ve arge ekibimiz de bunları gözden geçirip, gerekirse Creative konsepte de müdahale ederek hızlı bir şekilde yayına alıyorlar.

Neden Özel ?

Geliştirdiğimiz bazı modüllerimizin benzer uygulamalar arasında yani pazarda fark oluşturduğunu düşünüyor ve bunların en güzel bir şekilde çalıştığından emin olmak istiyoruz.

Alfa'dan sonra ne var ?

Alfa aşamasındaki geliştirmelerimizi 1 Eylül'de bitirmiş ve Web 2.0 ın bir nevi alamet-i farikası :) olan beta aşamasına geçmiş olmak istiyoruz.

Beta aşamasında bu sefer  Belediyeden.com, Marketplacedigger.com'dan farklı olarak sınırlı sayıda ön kullanıcıya giriş izni verip, kapasitemizi yavaş yavaş arttıracağız.

Sıkıntılarınızı gidermek için geliyoruz, bizden ayrılmayın... :)