BAŞA DÖN

Elvedâ emektar...

İlk ne kullanıyorduk sunucu olarak hatırlamıyorum ama sonrasında Gandalf(*) isimli bir sunucu kurduğumu biliyorum. 1 küsür yıl kadar Gandalf ile merkezi işlerimizi hallettikten sonra "Bu sefer Türk kökenli bir bilge olsa?" diye düşünerek, Akşemsettin'de karar kılıp, ismi -network ortamında daha rahat kullanılabilmesi için- "ŞEMS/SEMS" olsun diyerek SBS 2003 kurmuştuk.

Geçtiğimiz haftalarda başladığımız günceli yakalama ve yaz temizliği operasyonunda sıra Şems'e geldi. Yeni Active Directory + Exchange sunucu donanım ayarlamasından sonra isim olarak ELBEY seçtik(*).

Şems'i yayından kaldırmadan önce kurulum zamanına bir bakayım dedim, 10 Aralık 2004'de kurmuşuz.  4.5 yıldır durmaksızın bize hizmet vermeye çalışmış. Yeri geldi çok kızdığımız, neden takılıp kalıyor dediğimiz olsa da, çok cefamızı çektiği de aşikâr. Biraz da o yüzden eski bir dosta, güle güle diyeyim istedim. Elvedâ, tekrar gelmemek üzere(*)...

*Neden mi Gandalf? : Yüzüklerin Efendisi serisi sinemaları kasıp kavuruyordu o  zamanlar.
*Neden mi Elbey? : Memleket özlemi yahut öze dönüş :) www.elbeyli.org
*Şimdi Şems'in efsanesini Gelgit(*) (CVS/SVN sunucusu) devam ettiriyor sistem odasında
*Neden mi Gelgit? : Önceden ismi ARGE idi. Yeni sisteme taşınınca kodlar geliyor gidiyordan yola çıktık.


Neden yazılım uzmanı olmazsınız?

Bir süredir aklımda ve notlarımda olan, "Kodlarken Maestro Olmak" yahut "Koddaki huzur , mutluluk budur :)" başlıklarına yakın bir yazı için kolları sıvamışken, Gürkan Yeniçeri'nin bloğunda "Yazılım Uzmanı Olamayacağınızın 10 Kanıtı" isimli yazıyı gördüm.  Yazının ilk orjinalini yazan Justin James dışında Gürkan Yeniçerinin de çeviriyi yaparken çok güzel yorumları ve eklemeleri olmuş. Aklımdaki yazıyı biraz daha düşünürken, önce 10 kanıtı iyi bir okumak, konuya ısınmak lazım.

Neden yazılım uzmanı olmazsınız?

  1. Kendi kendine öğrenmek yerine kursları tercih ediyorsunuz
  2. Normal çalışma saatlerini seviyorsunuz
  3. Küçük maaş artışlarını kıdem yükselmesine tercih ediyorsunuz
  4. Ekip çalışmasında insan ilişkileriniz pek iyi değil
  5. Kolayca sinirleniyorsunuz
  6. Ekip elemanlarının fikirlerine kapalı iseniz
  7. Detay adamı değilsiniz
  8. Yaptığınız işten onur duymuyorsunuz
  9. Önce ateş edip sonra soru soran tiplerden misiniz?
  10. “Geek” tipini sevmiyorsunuz

Sayfadaki yorumlarda katılımcılar birkaç ekleme daha yapmışlar. Liste elbet daha da uzatılabilir ama  bu haliyle bile tabiri yerinde ise "cuk" diye oturmuş ve en temel tespitleri içinde barındırıyor. Sizce de öyle değil mi?


Eticaret - Pazarlama'da Navigasyon - IKEA

Navigasyon kelimesinden; kimine göre yer bulma, nerde olduğunu bilebilme kimine göre (daha çok bize göre) hedef kitleyi doğru adımlarla yönlendirme anlamı çıkarabiliriz.

IKEA'yı hep örnek veririz.

"Abi adamlar showroom olayını aşmışlar, showroom dizaynını inşaat mühendisinin bakış açısı ile değilde bir pazarlamacının bakış açısıyla tasarlamışlar, hatta üretimlerinide pazarlamadan başlayarak planlamışlar"

Tabi IKEA'ya gitmeyenler neden bahsettigimi tam anlamamış olabilirler. IKEA 2 kattan oluşuyor, üst katının tamamı showroom, altkatının bir kısmı depodan oluşuyor. Gelen herkesi üstkattan başlatıp hedef müşterisine belirli zikzaklar çizdirip öncelikle oturma odasından, sonrasından yatak odasından, banyo ... devam ettiriyor. Yani sizi akıllı bir şekilde bütün reyonlardan adeta tatlı zorlamayla dolaştırıyor ve ürünleri tam olarak görmenizi sağlıyor. Beğendiğiniz ürünlerin kodunu not ediyorsunuz ve altkattaki deponun ilgili rafından zorlanmadan alabiliyorsunuz.

Sonuçta  IKEA'nın kullandığı pazarlama objelerinden bazılarını anlamak için bu objeleri web teknolojilere uyarlayalım;

- Navigasyon
- Ürün sunumu/Prezentasyon
- Detaylara ulaşım
- Müşteriyi doğru yönlendirme

Amaç ürün satmak ve pazarlama (e-ticaret) ise iyi bir web sitesinde yukarıdakiler doğru olarak kurgulanmış olmalı.

Aslında IKEA'nın başarısının altında daha bir çok fikir ve güzellikler var. Daha fazla bilgi ve farklı bir bakış açısından değerlendirmek için "Pazarlama ve Başka Şeyler" blogundan Serdar Beyin "IKEA'da Kral Kim" konulu yazısını okumanızı tavsiye ederim.


Proje Başlatma Belgesi (Project Charter)

Erkyazılım için için ileri dönük projeler zaman planı çıkarmaya çalışırken aktif 25 proje ile çalıştığımızı, muhtemel yeni bir kaç projenin daha alınacağını gözlemledim. Fakat bunlarla ilgili projelerin yaklaşık yarısının dokümantasyonu yoktu.

Bu tür projelerinin küçük olmaları gerekçe olsa dahi işleyişi değiştirmek istedim. Bu nedenle “Proje Başlatma Belgesi” (PMI standardında adı Project Charter) oluşturmaya karar verdim. Bu sayede bir projenin adı, açıklaması, proje yöneticisi ve yetkilerini, Business case (iş durumunu) atanan ön kaynakları, Proje ekibini ve paydaşları (Stakeholders), teslim edilecek çıktıları ve ürünün kaba özelliklerini projenin onaylama gereksinimlerine ve onaylayanların bilgilerine erişebilecektim. Aynı zamanda şirkete yeni katılan bir kişinin 2 gün içinde bütün projelerle ilgili oldukça fazla bilgiye erişebilmesini sağlamayı hedefliyordum.

Aslında PMI bu belgeyi müşteri ile firma arasındaki bir sözleşme olarak da değerlendirmekte fakat ben başlamış ve devam eden projelerde bu amacı güdemezdim fakat yeni alınacak projelerde bu belgelerin faydalı olacağını umuyorum. Ayrıca ilk teklifimize hazırladığım bu belgeyi de ekledim.

Aşağıda oluşturduğum örnek Proje başlatma Belgesini bulabilirsiniz.

Proje Başlatma Belgesi

Proje Başlığı ve Açıklaması

(Proje Nedir?)

ACME Banka Hesap Takip Uygulaması

ACME firması aşağıda adları listelenen bankalarda hesaplar tutmaktadır. Bu hesaplar Cari hesaplar olduğu gibi Vadeli hesaplar da olabilmektedir.

Akbank, Garanti, İş Bankası, TEB, Vakıfbank, Yapı Kredi, Ziraat, A Bank, HSBC, Citibank, Denizbank, Halkbank, Finansbank ve ING Bank

ACME firması bu bankalardaki çoklu hesapalrının bakiyelerini ve hareketlerini takip etmek için manuel bir süreç izlemektedir. Kurum bankalarla temasa geçerek hesap hareketlerinin ve hesabın son drumunun bir servis aracılığı ile kendi sistemlerine aktarılmasını ve bu sayede tek bir ekrandan bütün bankaları takip edebilmeyi istemekte.

Ayrıca vadeli hesapların da bankalardan takip edilmesi arzulanmakta. Bütün verilerin detaylarına uygulama içerisinden erişilebilirken konsolide grafik ve raporların da sunulabilmesi arzulanmakta.

Proje Yöneticisi ve Yetkileri

(Projeye kim liderlik edecek ve yetkileri nelerdir? Proje yöneticisi değişiklik isteklerini kabul ve ret edebilir mi? süre veya takvimde değişiklikler yapmaya yetkili mi?)

Proje yöneticisi olarak ERK Proje Yöneticisi atanmıştır. Takımı seçmekte yetkilidir. Proje süresi ve bütçesi üst yönetim tarafından belirlenecektir.

İş Durumu

(Proje neden var? ne tür finansal veya diğer temel faydalar elde edilecek bu projeyi gerçekleyerek? Proje amacını ve mazaretlerini yazınız)

ACME firması finansman departmanı bir çok farklı nedenle banka hesaplarının hareketlerini ve son durumlarını raporlama ihtiyacı hissediyorlar. Bu uygulamayı geliştirerek 10′larca hesabın son durumlarını saniyeler içerisinde kendilerine sunabileceğiz. Bu sayede çok büyük miktarda zaman kaybı engellenecektir.  Diğer bir yan faydası da üst yönetimin yetkileri çerçevesinde hesapların durumuna anında ulaşabilmeleri sağlanacaktır. Bu sayede finansman bölümü devreden çıkarılacak daha az hata ile daha özet veriler sunulabilecektir.

Atanan Ön Kaynaklar

(Kaç tane ve hangi kaynaklar kullanılacak)

Mariana Saha bu projeye atanmıştır. Daha önceki banka servisleri deneyimi ile bu projede hızlı yol alabileceğimizi düşünüyoruz. diğer kaynaklar ihtiyaç oldukça belirlenecekler.

Proje Ekibi

(Projenin ilerleyişini kim etkileyecek ve proje kimleri etkileyecek)

Proje yönetiminde Sam Hok’de bulunacaktır. Diğer firmalardaki benzer ihtiyaçların  belirlenmesindeki deneyimi ile projenin yönlendirilmesinde fikirler verecektir.

Dr. Frank Golan projenin pazarlanması ve müşteri ile iletişiminden ortaya çıkan yeni iş ihtiyaçlarını takıma aktaracaktır.

Alan Harm müşteri yöneticisi olarak müşteri ziyaretlerini ve gerekli sunumları yapacaktır. Müşteri tarafından iletilen değişiklik isteklerini proje yönetimine aktaracaktır.

Shreya Lam ACME firmasında Finansman yöneticisi olarak çalışmakta olup, ihtiyaçların analizi ve uygulamanın ilerlemesini denetleyecektir. Shreya Lam uygulamaya ihtiyaç duyan müşterimizdir.

Rutger Bloom ACME firmasında IT bölümünden bir yetkili olarak projenin sisteme entegrasyonu ve teknik analizi aşamalarında destek ve yönlendirmelerde bulunabilecektir.

Ürün Açıklaması / Çıktılar

(Ne tür özelliklere sahip bir ürün teslim edilecek? Proje sonunda elde edilecek çıktılar nelerdir?)

Müşterimize bir adet Web uygulaması, Bir adet verileri çeken servis ve bir adet mobil uygulama teslim edeceğiz. Uygulama müşterimizin bağlı olduğu bütün bankalardan verileri çekerek kendi kaynaklarında depolayacak, Web uygulaması bütün bankaların özet bilgilerini bir dashboard’ta yayınlayacak ve gerekirse bankaların ve hesaplarının tek tek detaylarını müşterimize iletecektir. Bu detay ve özet verilerin temel raporlarını alabileceklerdir.

Mobil uygulama ise mobil cihazlar için geliştirilmiş olacaktır. güvenlikli erişimle Web uygulaması tarafından tutulan verileri değerlendirip özet grafikler ve rakamlarla “Üst Yönetim Kademesi” için  bir arayüz olacaktır. HTML, HTML 5 veya Native uygulama olacaktır.

Ölçülebilir Proje Hedefleri

(Firmamızın hangi hedefi bu proje ile sağlanacaktı, hangi hedefine katkıda bulunacaktır?  Proje kısıtları nelerdir? Öncelikler nelerdir?)

Müşterimizin bu uygulamaya 2012 yıl sonuna kadar ihtiyacı varken sıkışık tarih nedeni ile en geç Ocak ayı içerisinde uygulamanın teslimini istemekte. Ocak ayının 3. hafta sonu kritik bir tarih olarak hedeflenmektedir.

Bu uygulama 2 kademeli olarak gerçeklenecektir. 1. Kademede sadece Cari hesaplar online olarak alınacak ve projeye harcanan zaman 20 günden fazla olmayacaktır.

10 Adet bankadan hesap hareketleri ile ilgili servis bağlantısı yapılacaktır.

10 adet banka şu an verilerini sunamıyorsa müşterimize borç olarak ileride gerçeklenmek üzere hizmet saklı kalacaktır.

Projenin Onaylanma Gereksinimleri

(Proje için nelerin onaylanması gerekmektedir? Başarıyı neler belirler?)

Proje onayı müşteri tarafından verilecektir.

  • Hangi bankalarla çalışılacağı önceliği müşteri tarafından belirlenecektir
  • Müşterinin bütün riskleri önceden bilmesi sağlanacaktır (onaylamalıdır)
  • Tasarım müşteri tarafından onaylanacak
  • Raporlar müşteri tarafından proje öncesinde verilecek ve bizim tarafımızdan onaylanacak

Yüksek Seviyeli Riskler

(Muhtemel engeller ve fırsatlar)

  • Müşteriye sağlayacağı büyük kolaylık sayesinde finansal analizlerin Web ve mobilde sunulması ile ilgili yeni çalışmalar ortaya çıkabilir.
  • Daha önceden Cari hesap entegrasyonu yapmamamız iş süresini uzatabilir.
  • 10 adet bankanın cari hesap takibi servisi vermemesi ihtimali ortaya çıkabilir
  • İstenebilecek raporların net olmaması süreyi etkileyebilir.

Projeyi Onaylayan Yetkililer

Dr. Frank Golan (Genel Müdür)

Sam Hok (CTO)

Erkyazılım Proje Yöneticisi (PM)

 

 

 

Yazının orjinaline http://www.tugrulkarakaya.com/ornek-proje-baslatma-belgesi-project-charter/ bloğundan ulaşabilirsiniz.


Aydem Elektrik Dağıtım A.Ş.

Aydem, Erkyazılım çözümleri ile müşteri ve işortaklarına internet üzerinden daha kaliteli hizmetler sunmaktadır.

AYDEM Elektrik Dağıtım A.Ş., 2008 yılı Ağustos ayında elektrik dağıtım ve perakende satış hizmetlerine başlamıştır.

Elektrik Piyasası Kanunu’na göre hizmet veren Aydem, sektörde faaliyet gösteren lisanslı ilk özel elektrik dağıtım ve perakende satış şirketidir. Aydın, Denizli, Muğla illerini kapsayan elektrik dağıtım bölgesinde yaklaşık 1,5 milyon aboneye dağıtım ve perakende satış hizmeti vermektedir.

Erkyazılım'ın geliştirmiş olduğu, kurumsal portal ürünü olan "Kolay Portal XL" ve Aydem müşterilerinin borçlarını, tüketim grafiklerini ve endeks bildirimi yapabilecekleri "Online Hizmetler" sistemi kurum içi müşteri takip sistemi ile eşlenik olarak çalışmaktadır.

Aydem'in kurumsal web portalından tesisat numaraları ve sayaç numaraları ile hızlı bir biçimde abone olabilen müşteriler, kendi tanımladıkları e-posta ve şifre ile online hizmetlere giriş yapabilmektedirler. Online hizmetler, Altelk'in geliştirdiği kurum içi müşteri takip sistemine web servisleri aracılığı ile erişerek müşterilere gerçek zamanlı bilgi sağlar.

Müşteriler isterlerse online hizmetler kapsamında bulunan fatura bildirimi hizmetinden de faydalanarak, kendilerine tahakkuk etmiş fatura bilgilerini düzenli olarak e-posta ile alabilmektedirler.

Hizmet verdiği bölgede "sıfır şikayet" ve "mazeret yok" ilkesiyle hareket eden Aydem, Erkyazılım çözümlerini kullanarak gelişen teknoloji ile birlikte müşterilerine en kaliteli hizmeti eksiksiz bir biçimde almalarına çalışmaktadır.